Wi-Fi bereik verbeteren van Spark & Mavic Air

Deze FAQ is een work in progress. Wellicht staat uw vraag er (nog) niet tussen.

Help ons om deze FAQ verder uit te werken. Heeft u een probleem opgelost? Deel het met ons en andere DJI Spark & Mavic Air piloten!

U kunt onderaan dit artikel berichten achterlaten en discussieren. Wij zullen regelmatig deze FAQ bijwerken met de nieuwste informatie. Let op: specifieke vragen kunt u het beste mailen naar [email protected]

Verschillende technologieen die samenwerken

Uw DJI camera drone is een zeer geavanceerde brok technologie dat bovendien ook moet samenwerken met andere apparaten (o.a. telefoons en tablets) via draadloze verbindingen. Een perfecte (samen)werking is niet altijd gegarandeerd helaas. Echter, DJI is naar onze mening veruit de meest vooruitstrevend en toonaangevende drone fabrikant als het gaat om kwaliteit en functie.

Uit onze ervaring blijkt dan ook dat het meestal niet de drone is die het probleem is, maar omstandigheden, ervaring / kennis van de gebruiker en/of randapparatuur, zoals telefoon, apps op die telefoons en zelfs SD-kaartjes! Daarom is het belangrijk dat u probeert zoveel mogelijk potentiele storingsbronnen te elimineren.

OTG verbinding via USB: beter signaal, meer bereik

Bij verbindingsproblemen raden wij het gebruik van een OTG controller kabel aan. 

Elimineer potentiele storingsbronnen

Om te voorkomen dat het probleem door randapparatuur wordt veroorzaakt raden we het volgende aan tijdens het troubleshooten van uw probleem in volgorde van prioriteit:

  1. Zet uw mobiele apparaat voor het vliegen altijd in vliegtuigstand, en heractiveer eventueel alleen Wi-Fi (voor Air niet nodig).
  2. Bluetooth is een zeer sterke storingsbron. Schakel het altijd uit tijdens het vliegen.
  3. Herstart uw telefoon en/of de DJI Go4 app (gedwongen stoppen + clear data).
  4. Verwijder de SD kaart uit uw DJI camera drone en probeer het opnieuw.
  5. Verwijder de SD kaart uit uw telefoon en probeer het opniew.
  6. Sluit alle overbodige apps op uw telefoon/tablet en probeer het opnieuw, of start uw apparaat in veilige modus.
  7. Verwijder de sim-kaart uit uw mobiele telefoon en probeer het opnieuw.
  8.  Alleen voor Spark:reset de drone WiFi door 9 seconden op de aan/uit knop van de Spark te drukken. U hoort elke 3 seconden piepjes, wanneer u 3 piepjes hoor kunt u de knop loslaten en herstart de Spark de WiFi. Hierna kunt u proberen opnieuw in te loggen op het Spark WiFi netwerk.

Bluetooth altijd uitzetten!

Bluetooth is een sterke storende factor voor Wi-Fi signalen. In sommige gevallen wil de drone niet eens connecten met de app waardoor het blauwe "GO FLY" icoontje nooit verschijnt.Tijdens één van onze tests bleek de bluetooth verbinding op de telefoon aan te staan en ook nog eens verbonden te zijn met een headset. Dit bleek dramatisch voor de ontvangt en transmissie van het wifi signaal. 

Houdt er ook rekening mee dat een legio andere zaken de wifi van uw telefoon nadelig kan beïnvloeden, zoals apps die op de achtergrond draaien. Om te voorkomen sluit u het beste zoveel mogelijk apps op uw mobiele apparaat voordat u gaat vliegen.

Storingen (blokken / strepen) in live video feed op mobiel?

  • Probeer een andere telefoon of tablet
  • Probeer een andere kabel
  • Verbind telefoon via de andere USB poort op de controller (Spark = micro USB, Air = USB-A)
  • Forceer de DJI app tot sluiten en start deze opnieuw op

Handmatig verbinden van drone & remote controller

WiFi FAQ DJI Spark & Mavic Air - toetsencombinatie linken remote controllerHet opnieuw linken van de DJI Spark en Mavic Air drones met een remote controller is snel en eenvoudig. Volg de stappen hieronder:

  1. Zet de remote controller en de drone aan en wacht totdat deze opgestart zijn.
  2. houdt de aan/uit knop op de drone 3 seconden lang ingedrukt. U kunt de knop loslaten zodra u één korte pieptoon hoort.
  3. houdt de knoppencombinatie (blauw gearceerd) op de remote controller 3 seconden lang ingedrukt. U hoort een serie piepjes en kunt de knoppen loslaten. Klik op de afbeelding voor een grotere versie.
  4. de Spark en remote controller gaan nu contact maken en u hoort 10-30 seconden lang een serie pieptoontjes. Zodra u een lange pieptoon hoort is er contact gemaakt en zal het rode LED'je links boven op de controller groen gaan branden, hetgeen betekent dat er (blijvend) verbinding is gemaakt.

[Video] Linken van DJI Spark en remote controller

Soms verliezen de DJI Spark en de afstandbediening hun verbinding. U moet dan de Spark en Remote controller opnieuw linken. Onderstaande filmpje toont hoe dit moet.

[Video] Linken van Mavic Air en remote controller

Soms verliezen de Mavic Air en de afstandbediening hun verbinding. U moet dan de Mavic Air en Remote controller opnieuw linken. Onderstaande filmpje toont hoe dit moet.

Zwakke Wi-Fi verbinding?

Helaas is de Spark niet uitgerust met de superieure Lightbridge technologie van DJI hetgeen ook sterk bijdraagt aan de lagere prijs van de Spark, en de compactheid. Houdt alstublieft in gedachten dat de Spark niet bedoeld is voor lange afstanden, zoals de Phantom 4 en DJI Mavic Pro (Fly More Combo).

De Spark kan via wifi verbinding maken over 2 bandbreedtes en diverse kanalen.

U vindt de wifi instellingen in de Go4 app door rechtsbovenin het scherm op de 3 stippen (…) te tikken.
Ga naar het wifi symbool (4e van boven). Zie ook de afbeelding hieronder.

Over het algemeen raden we aan om te vliegen op de 5Ghz bandbreedte omdat deze (vooralsnog) het minst gebruikt wordt (ivm interferentie). Echter, afhankelijk van locatie, omstandigheden, telefoon en zelfs de (actieve) apps op uw telefoon, kan een andere instelling wellicht beter werken. Dit is helaas alleen proefondervindelijk vast te stellen maar de app zal u helpen door te laten zien hoe sterk de ontvangst is op ieder kanaal en hoe stabiel het signaal is.

Hoewel sterkte bijdraagt aan de afstand waarover gecommuniceerd kan worden is de stabiliteit erg van belang voor bediening. Wij raden aan om altijd voor een stabiele (groene) verbinding te gaan, uiteraard met de hoogste RSS waarde.

Verwissel in ieder geval van band om te zien hoe stabiel uw huidige kanaal is want de app laat voor het huidige kanaal alleen de ontvangst zien, en niet de stabiliteit.

 
Opmerkingen

Wat gebeurt er als ik in de mavic air een andere Iphone zet, moet er dan het een en ander opnieuw ingesteld worden? Of kom ik in de problemen met opnieuw activeren? Groet Gerard

Hoi Robert,

dat is bijzonder, en het is moeilijk te zeggen waar het aan ligt en of het mogelijk het gevolg is van schade (maar dat had je waarschijnlijk wel gemeld).

Het beste is om de drone terug te sturen naar DJI voor een controle en evt reparatie (mogelijk onder garantie). DJI is snel en vakkundig, zodat je zeker weet dat je drone weer goed functioneert naderhand.

Je kunt hier je drone aanmelden voor vervanging / reparatie: https://repair.dji.com/repair/index

Mijn Spark heeft in bepaalde richtingen moeite met rechtuit vliegen, hij detecteert schijnbaar obstakels die er zo op het oog niet zijn. Soms weigert hij dan rechtuit in die richting te vliegen, en kan ik hem alleen in die richting laten vliegen als ik achterstevoren vlieg. Ik heb bluetooth uit en vlieg met de controller in de beginnersstand of de gewone p-stand.

Kan de dronecamera ook ipv naar mijn telefoon ook naar de modem van mijn internet aansluiting het signaal sturen?
Gr Ake

Onopgemerkt was Bluetooth op mijn telefoon ingeschakeld. Weer uitgeschakeld en tel. in de vliegtuigstand; nu werkt het beeld op de telefoon weer perfect Bedankt voor de hulp.

Hallo Bert,

Is de Spark verbonden via OTG? Zo ja, probeer het even zonder OTG. Daarnaast moet bluetooth uit staan op de telefoon. En heeft u het geprobeerd met een ander mobiel apparaat of een eerdere versie van GO4? Als dit alles niet helpt kunt u het beste onder garantie de drone even laten nakijken door DJI. U kunt dit aanmelden op de DJI site vanuit uw account in de self repair area

Sinds vanmorgen vertoont mijn Spark kuren. De besturing van de drone werk goed, maar het beeld op de smartphone heeft storingen (strepen en blokken), de bediening van de camera is heel traag. De door de drone opgenomen beelden zijn OK, maar zonder betrouwbaar beeld op de telefoon is filmen nauwelijks mogelijk. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Let op: vragen over het functioneren van uw drone kunt u beter mailen naar [email protected]

De maximale afstanden onder CE van de Spark is 500 meter.
In Amerika haalt de Spark 2000 meter (FCC).

Als RTH niet goed werkt kan dit liggen aan allerlei oorzaken, zoals sterke interferentie. Wij raden aan RTH zo min mogelijk te gebruiken en de drone zelf terug te vliegen.

Als de WiFi SSID van de Spark niet op uw telefoon verschijnt kunt u deze resetten door de drone aan te zetten. Vervolgens houdt u de aan/uit knop 9 seconden lang ingedrukt. Wanneer u 3 piepjes hoort kunt u de knop loslaten en de telefoon zit nu de Spark. Als dit echter elke keer moet dan raden wij aan de drone naar DJI te sturen voor garantie. Als de gimbal niet goed werkt dan kan hij ook beter gecontroleerd en gerepareerd worden.

U kunt uw DJI drone hier aanmelden voor garantie en reparatie: https://repair.dji.com/repair/index

Meer weergevenMinder weergeven

Goedenavond,
Ik heb de Spark Fly More Combo. 2 opvallende zaken:
- de Spark zelf (dus zonder de RC) is niet vindbaar in de Wifi lijst van de telefoons. Ook niet in de lijst van een andere telefoon. Dat betekent dat ik tot nog toe niet zonder RC heb kunnen vliegen en ook nog niet met de 'gesture mode'.

- Mét de RC krijg ik de 3 apparaten (Spark, RC en telefoon) wel gekoppeld en kan ik vliegen. Het aparte is dan wel dat wanneer ik de Spark vasthoud (Spark gestart, maar rotors niet draaiend), de gimball netjes werkt, dus zowel roll als pitch. Zodra de Spark echter daadwerkelijk vliegt, doet de pitch niets meer. Dat leidt dus tot schokkerig kantelend beeld bij zijwaarts vliegen.

Kunt u mij aangeven wat er fout is, of, zeker ook mogelijk, wat ik fout doe?

Meer weergevenMinder weergeven

Als ik me drone kabel er aan doe dan valt er functies uit zoals snelheid en afstand gr.

Reageren