DJI Spark FAQ: antwoord op uw (wifi) vragen

Onderaan dit artikel kunt u eventueel een bericht achterlaten en discussie voeren.
Gouden tips voor problemen zullen worden beloond!

Uw DJI Spark (Fly More Combo) is een complex wonder der techniek. Nooit eerder was het zo makkelijk om een afstand bestuurbaar luchtvaartuig te bedienen en er eenvoudig de prachtigste luchtopnamen mee te maken.

Het is werkelijk “cutting-edge” technologie. Helaas is de perfecte werking ervan niet altijd gegarandeerd, hoewel DJI met stip de beste drone fabrikant is waar het gaat om kwaliteit en functionaliteit.

Uit onze ervaring blijkt dan ook dat het meestal niet de drone is die het probleem is, maar omstandigheden, ervaring / kennis van de gebruiker en/of randapparatuur, zoals telefoon, apps op die telefoons en zelfs SD-kaartjes!

NB deze FAQ is een work in progress… wellicht staat uw vraag er (nog) niet tussen.

Wanneer u een oplossing voor uw probleem vindt, met of zonder onze hulp, zouden we het op prijs stellen als u dit met ons wilt delen zodat we de FAQ kunnen updaten en ook andere klanten van dienst kunnen zijn.

Eliminatie van mogelijk storende factoren

Om te voorkomen dat het probleem door randapparatuur wordt veroorzaakt raden we het volgende aan tijdens het troubleshooten van uw probleem in volgorde van prioriteit:

  • Zet uw apparaat tijdens gebruik met de drone in vliegtuigstand, en heractiveer alleen de wifi.
  • Zorg dat bluetooth altijd uit staat tijdens het vliegen (connectie met andere apparaten zoals oortjes zullen het signaal ERNSTIG belemmeren).
  • Herstart u telefoon en/of de DJI Go4 app (gedwongen stoppen + clear data)
  • Verwijder de SD kaart uit uw Spark en probeer het opnieuw.
  • Verwijder de SD kaart uit uw telefoon en probeer het opniew.
  • Sluit zoveel mogelijk apps op uw mobiele apparaat en probeer het opnieuw, of start uw apparaat in veilige modus.
  • Verwijder de sim-kaart uit uw mobiele telefoon en probeer het opnieuw.
  • Reset de Spark WiFi door 9 seconden op de aan/uit knop van de Spark te drukken. U hoort elke 3 seconden piepjes, wanneer u 3 piepjes hoor kunt u de knop loslaten en herstart de Spark de WiFi. Hierna kunt u proberen opnieuw in te loggen op het Spark WiFi netwerk.

Linken van de DJI Spark aan de afstandbediening

Soms verliezen de DJI Spark en de afstandbediening hun verbinden. U moet dan de Spark en Remote controller opnieuw linken. Onderstaande filmpje toont hoe dit moet.


Zwakke Wi-Fi verbinding

Helaas is de Spark niet uitgerust met de superieure Lightbridge technologie van DJI hetgeen ook sterk bijdraagt aan de lagere prijs van de Spark, en de compactheid. Houdt alstublieft in gedachten dat de Spark niet bedoeld is voor lange afstanden, zoals de Phantom 4 en DJI Mavic Pro (Fly More Combo).

De Spark kan via wifi verbinding maken over 2 bandbreedtes en diverse kanalen.

U vindt de wifi instellingen in de Go4 app door rechtsbovenin het scherm op de 3 stippen (…) te tikken.
Ga naar het wifi symbool (4e van boven). Zie ook de afbeelding hieronder.

Over het algemeen raden we aan om te vliegen op de 5Ghz bandbreedte omdat deze (vooralsnog) het minst gebruikt wordt (ivm interferentie).

Echter, afhankelijk van locatie, omstandigheden, telefoon en zelfs de (actieve) apps op uw telefoon, kan een andere instelling wellicht beter werken.

Dit is helaas alleen proefondervindelijk vast te stellen maar de app zal u helpen door te laten zien hoe sterk de ontvangst is op ieder kanaal en hoe stabiel het signaal is.

Hoewel sterkte bijdraagt aan de afstand waarover gecommuniceerd kan worden is de stabiliteit erg van belang voor bediening. Wij raden aan om altijd voor een stabiele (groene) verbinding te gaan, uiteraard met de hoogste RSS waarde.

Verwissel in ieder geval van band om te zien hoe stabiel uw huidige kanaal is want de app laat voor het huidige kanaal alleen de ontvangst zien, en niet de stabiliteit.

NB tijdens één van onze tests bleek de bluetooth verbinding op de telefoon aan te staan en ook nog eens verbonden te zijn met een headset. Dit bleek dramatisch voor de ontvangt en transmissie van het wifi signaal.
Houdt er ook rekening mee dat een legio andere zaken de wifi van uw telefoon nadelig kan beïnvloeden, zoals apps die op de achtergrond draaien. Om te voorkomen sluit u het beste zoveel mogelijk apps op uw mobiele apparaat.

Opmerkingen

Hallo,

Ik ben inmiddels bekend met de slechte ontvangst als de bluetooth aanstaat.
Maar heb inmiddels ook al ervaren dat hij ook middels een kabel is aan te sluiten.
Maar dan moet alsnog de bluetooth uitstaan.
Ik heb een apple watch en ik denk dat de connectie daarmee ook al stoort.
Dus bluetooth uit en alles gaat veel beter.

Mvg Jan
Staat uw specifieke probleem er niet bij?
Heeft u een andere vraag?

Laat het hier weten, en begin een discussie!
Nieuw bericht